måndag 5 juli 2010

Bohusracet 2010 - sammanfattning

Ett fantastiskt race!

Starten gick klockan 15:00 en vindfattig fredag 2 juli 2010. Vi gjorde en fin start i lä och kom ca 50 meter innan vinden helt dog ut. Vi hade bestämt oss för att satsa på babords sida av banan då det såg ut att finnas mer vind där och snart kom vinden. Dock kom den aldrig till oss. Båtarna tio meter från oss fick vind och seglade iväg. Sedan kom vinden till resten av fältet och de seglade iväg. Vi låg kvar och kunde inget göra än att samla kraft och hoppas att vi också skulle få lite bris. Efter vad som kändes som en evighet fick vi äntligen vind och vi startade vår uppsegling. Vi hade bra koll på vad som hände framför oss och kunde läsa var det var fördel för stunden. Vi höll oss till vår upplagda strategi och försökte hålla oss så långt till vänster som möjligt på kryssen ut, men ibland tog vi enstaka avstickare ut på styrbord då det emellanåt var starkare vind där. Vi kryssade oss fram genom fältet och vid Stången hade vi kämpat oss fram till en position bland de tio-femton första i gruppen. Vi höll oss hela tiden på babordssidan och slog hela tiden nära land för att utnyttja vind och strömlä då det redan här var motström.

När vi närmade oss udden vid Dramsvik såg det väldigt tunnt ut med vind och vi såg att det fyllde på på styrbords sida så vi valde att byta kant och slog ut mot Lilla Hasselön. Där låg vinden kvar och vi lyckades ta oss om hela startgruppen i lovart. Det var nu "raka" spåret fram och vi valde att falla av lite grann för att ha Aspholmen i lovart. Detta för att inte komma för nära lovartsidan och de höga bergen där. Vi hade nu en klar ledning i gruppen och ökade hela tiden. Vi jobbade konstant med trim och justerde hela tiden då det är väldigt byigt. Vi ville hålla oss till vår ursprungliga strategi så vi fortsatte för styrbords halsar tills vi kom fram till fastlandsidan där vi fortsatte att slå oss fram så nära land som möjligt. Redan här utanför Lysekil hann vi ifatt de sista båtarna ur grupp 2 som hade startat två timmar före oss. Hela tiden slog vi och höll oss nära fastlandet. Vid Svanesundsfärjan höll vi oss så nära färjelägret vid Sundholmen att vi gick innanför ön. Vi fortsatte att kryssa söderut och höll oss hela tiden på babords sida.

Efter Tjörnbron så bytte vi strategi och gick över till den klassiska Tjörn-runt taktiken och kryssade hela tiden så nära Tjörn vi kunde. På sydsidan av Tjörn fick vi en lång babordssträckning ända från Vallhamn ut till Hätteberget. När vi kom fram mot Åstol som vi gick söder om började det bli riktigt mycket båtar från startgrupp 1 och 2. Efter Åstol blev det lite slack i seglen, men inte så mycket att det gick att köra Code 0. Sjökläderna från SailRacing åker nu på och de är mycket bekväma.

Rundning vid Hätteberget och plattläns upp mot Smögen. Det var mycket nordgående ström och vi satsade på att köra rhumbline. Vi seglade för babord halsar och vi rullade på. När det var sexton distans kvar gippade vi till styrbord och fick en perfekt skärning till vår insegling mot Fjällbacka. Båten seglade på helt underbart och det var en fröjd att styra Arconan. Den svarar perfekt och det var aldrig någon risk för broach. När båten började rulla styrde vi enkelt upp några grader och då stabiliserades båten direkt och det var bara att köra vidare. Hela tiden jobbade vi för att segla lågt och fort.

När vi närmade oss inseglingen mot Fjällbacka inser vi att båtarna bakom (Blur och X-382 Snubbler) har gått närmare land och hittat ännu mer medström än vad vi hade. De var nu ikapp. Vi har en vinkel in mot Sotens svartskär som är några grader för brant, men spinnackern bär och vi satsar på att klara det då vi efter fyren skall falla av mot Fjällbacka och rundningen runt Valön. Vi klarar oss förbi Sotens svartskär, men precis innan vi skall falla av kommer en sista by och vi broachar. Vi tar ner spinnackern och hamnar tyvärr mellan några öar och vi måste segla högt för att ta oss ut igen. Vi hade redan förberett Code 0 och den börjar fladdra ut i toppen och för att den inte skall sköra måste den tas ner. När vi sedan faller av efter Galgeberget och hissar Code 0 blir det timglas och vi får ta ner igen och reda ut detta innan den kan hissas riktigt. Blur och Snubbler har nu seglat ifrån oss en bit. Bara att bita ihop och kämpa vidare.

Efter Valön seglar vi vidare med Code 0 och gippar oss vidare öster om Porsholmen och Hasstensholmen, söder om Lönnholmen och raka vägen ut mot Djupskär. Där kan vi ta ner Code 0 och sätta spinnacker igen. Vi försöker hänga på Elan 410, men de seglar tyvärr lite för fort för oss. Nu är det full fart med spinnacker ut på havet igen. Det är bara att segla så snabbt och lågt som möjligt. Vi missar lite grann vid gippen på Kosterfjorden och vrider spinnackern runt förstaget. Det tar någon minut innan det är utrett och vi tappade ytterligare lite tid. Bara att bita ihop.

Vid inseglingen mot Strömstad är det dags att ta ner spinnacker och segla med focken ett tag. Vi ligger precis akter om Snubbler och gör en bättre nedtagning och seglar om dem. Hela vägen in och ur Strömstad är det halvvind och byigt. På vägen ut välter alla båtar någon eller några gånger. Det är svårt att hinna släppa storen i tid.

Benet ut mot Tresteinerna är lite släpp i seglen, men vi bedömer lite brant för Code 0. Det öppnar dock upp lite grann och det går att segla Code 0. Vi bedömer dock att vinsten blir ganska liten och beslutar oss för att spara kraft inför kryssen hemåt. Snubbler sätter dock spinnacker och rundar några hundra meter före oss.
Kryssen hemåt börjar med ett långt styrbordsben tillbaka mot södra inloppet mot Strömstad. Vi slår sedan tillbaka mot Kostersidan av fjorden för att hitta sjölä. Vi kryssar nu mot Snubbler och en Luffe. Luffen tågar på bra och vi hänger inte riktigt med. Vi korsar tillbaka vid sydsidan av Råssö och nu ar vi kommit ifatt och gått om Snubbler.

Vi kämpar vidare och siktar nu in oss på att hinna ifatt Blur som ligger ca: 10 minuter före.
Mellan Hättan och Båtskär följer vi efter de andra båtarna in i skärgården. Det är skönt att ha några andra båtar före här. Trångt mellan stenarna. Vår Lowrance HDS-10m fungerar fint och sjökortet stämmer väldigt väl med naturen. Kryssen fortsätter inomskärs hela vägen ner till Fjällbacka och Gluppö där vi letar oss ut och fortsätter kryssen ner mot Sotens svartskär och till slut mellan Stora rödskär och Dannemark. Nu har vi nästan hunnit ifatt Hansson 31 och är några hundra meter efter Blur. Vi går öster om Styggarna när vinden tilltar utifrån igen och både Blur och Hansson 31 seglar ifrån oss. Nu är det mer öppen sjö igen och vi kryssar vidare. Vi försöker hålla oss nära land för att undvika strömmen och vågorna.

Utanför Uggenabben seglar vi om Hansson 31 och nu känns det som att målet ligger inom räckhåll. Vi håller oss hela tiden nära fastlandssidan och vi hittar väldigt fina spår mellan grundflaken. Vi närmar oss Smögen och vinden mojnar lite igen. Det känns som att vi hela tiden plockar på Blur och ökar avståndet bakåt till Snubbler. Det är dock långt fram till Blur, men vi hoppas på ett misstag från deras sida. Vad som helst kan hända nu när vi kappseglat i över ett dygn. Infarten mot Smögen blir odramatisk även om det strömmar rejält. Vi har vind så det är inga problem för oss. Blur går i mål några minuter före oss, men vi har gjort ett bra race i en underbar båt. Vi slutar trea i gruppen efter Blur och Snubbler och vi blir sexa totalt.

Detta var ett underbart race som vi varmt kan rekommendera och hoppas att vi får möjlighet att segla även nästa år. Det är en bra blandning mellan kustnära, nästan insjöliknande förhållanden innanför Orust, havssegling mellan Hätteberget och Tresteinerna samt vacker segling i den bohuslänska graniten.

6 kommentarer:

  1. Vi skotade storen med fina Lewmar block. Det måste gjort några tiondelar :-). Nu önskar jag nya block till genuan, då kanske vi kan segla jämt med er!!

    SvaraRadera
  2. Grattis till en fint resultat och tack för en trevlig rapport! Imponerande fart i båten! Vill dock lämna litet Lewmarfeedback. Vi kunde inte skota spinnakern eller sträcka stor eller försegelfall med ord bb rufftaksmonterade Lewmarvinsch. En kugg rök när vi skulle sträcka genuafallet vid Ljungskile. Detta bök blev ett stort irritationsmoment under hela seglingen. Det är andra gången detta händer och som gammal Andersenfan blev det inga vackra ord sagda om Lewmar. Ännu konstigare att Lewmar inte ens kan lämna leveransbesked om när vi kan få en ny, det tar åtminstone flera veckor. Det är ändå seglingssäsong. Det vi beställt via återförsäljare heter 45000033, 15000827 kostar inte mycket men är svårt att få tag. i. Att saker går sönder är väl en sak men som kund känner man sig ganska övergiven när en så liten detalj skall få störa kanske hela semestern.
    För övrigt en fantastisk upplevelse, dessutom kryssduell med med 2 andra 332-or från trestein till höjd med Fjällbacka fick en att hålla sig pigg.
    Hälsningar Dan Turesson X332 SWE 80

    SvaraRadera
  3. Stort grattis till ett väl genomfört race!!! Det gjorde ni bra och är välförtjänta av en härlig semester!
    Katarina & Håkan på Onsala Marin

    SvaraRadera
  4. Jag har fått en kommentar av Dan Turesson som jag gärna vill svara på. Jag koan dock inte se att den ligger kvar här som kommentar. Dan kan du skicka ett e-mail till mig på sebastian@sportmanshipmarin.se?

    SvaraRadera
  5. Hej Dan.

    Jag fick ett mail om att du hade kommenterat här om att du har problem med en av dina vinschar på båten. Kan du skicka mig ett mail på sebastian@sportmanshipmarin.se så kan vi lösa detta. Jag vet inte om din kommentar syns i listan här, jag kan inte se den. Det är inte meningen att censurera, men jag får inte till det med din kommentar.

    SvaraRadera
  6. Hej Sebastian!
    Tack för Ditt engagemang och hjälp med mitt kugghjulsproblem. Jag besvarade Ditt mail men fick automatsvar om semester så det dröjer kanske tills Du får se det. Jag vill bara här passa på att tacka och önska trevlig semester och fortsatt lycka till!

    Hälsningar Dan

    SvaraRadera