onsdag 9 juli 2014

Panteanius Bohusracet 2014 med Dufour 34

Femte Bohusracet är nu avklarat. Målsättningen i år var lite högre ställd än förra året då det var första gången vi seglade båten. Nu hade jag i alla fall några veckors semestersegling och även en genomkörare i Björlanda innan vi skulle starta, men som alltid vill man ha till mer träning. Målsättningen var som alltid att göra ett så bra race som möjligt, minimera våra egna misstag och vara aktiva med segelbyten och navigation. Resultatmässigt går det ju inte att ha några krav då man inte kan påverka andra seglare och hur de seglar. Det kan också vara stor skillnad mellan att starta i första eller sista grupp. Vi har ju lite erfarenhet nu och har lärt oss vikten av att ha med mat, gärna varm, och att ta lite vilopauser när tillfälle ges.

 Årets race startades i mycket svaga vindar där vi funderade på om det gick att sätta spinnacker. Det såg så ut, så vi satte och det bar. Dock var det lätt och stråkigt och vi fick inget flyt och blev ifrånseglade av stora delar av startgrupp 3. Undrar om vi någonsin skall komma iväg direkt i detta race? Nu är det som det är och bara att bita ihop igen. Långt kvar till Smögen fortfarande. Det blir som vanligt att kämpa och försöka läsa var ”trycket” kan komma. Halvägs ut till Uddevallabron behöver spinnackern tas ner och nu är det väldigt lätta vindar. Det är frustrerande att veta hur långt vi skall segla och vår GPS visar på farter runt 0,2 knop.
 
Efter fyra och en halv timme har vi passerat Ljungskile och vinden fyller äntligen i. Nu är det kryss söderut förbi Svanesund och vi har lyckats manövrera oss till en position bland de främsta båtarna i gruppen.
Vi ligger väldigt väl samlade bortsett från en X-99 som stuckit iväg. Vi hade en intern målsättning att slå Anders Dahlsjö då vi båda kommer från Lerkil och har väldigt lika SRS-tal. Anders och hans Dominant ligger strax före oss ända tills vi närmar oss Tjörnbroarna. Många gånger har vi haft väldigt bra passager just här och i år blir inget undantag. Vi lyckas hitta lite vind inne vid Stenungsön som hjälper oss igenom passagen och vi siktar sedan på att segla nära Tjörn på vägen ut.

Anders och gänget bakom går närmare fastlandet och möter den nya vinden långt före oss, men vi lyckas ändå få den och ta oss runt sydöstra hörnet utan att slå. Frid och fröjd. Vi håller oss sedan nära Tjörn hela vägen och tar kortaste spåret mot Åstol medans våra närmsta konkurrenter går ett sydligt ytterspår. Det skall bli spännande att se vem som drar det längre stråt. Strax innan Åstol sätter vi spinnacker och inser att vi har dröjt för länge. Det är inga problem att bära och båtarna bakom har närmat sig. Attans, det gäller att vara alert hela tiden. Vi tar norra utfarten vid Åstol och det är ganska brant hela vägen ut till Hätteberget, men det bär och vi gör god fart. Strömmen sätter ordentligt så det gäller att hålla upp kursen. Det var ganska många båtar som sladdade ner mot norr och fick kämpa tillbaka sista biten mot rundning. Det visade sig att vi hade en knapp ledning över Dahlsjö och nu var det raka spåret mot Fjällbacka. Fin skärning och kraftig medström. Inte så mycket att fundera på utan bara att segla kortaste vägen. Vi passade på att ta lite mat och vila.
Kanske skulle vi gippat lite tidigare, men jag tror inte det spelade så stor roll. Vinden vred lite grann och vi gjorde några broachar där vi tyvärr tappade Dahlsjö. Någonstans utanför Sotenlandet tar vi ned spinnacker och sedan blir det en odramatisk insegling mot Fjällbacka.
 
Det var ganska mycket båtar runt om oss i den svaga vinden och alla kom kanske inte riktigt igenom överallt, men inga skador vad vi kunde förstå.
 

Rundade Valön och snabb sättning igen för vidare färd mellan öar och grynnor. Skönt att kunna lita på sina sjökort, men också behagligt att ha andra båtar framför. Rev spinnackern vid infarten på Kosterfjorden bara för att sätta igen lite senare uppe mot Strömstad.

Infarten mot Strömstad blev däremot ganska stökig med mycket båtar och kryss. Svårt att hitta fria spår och vindar när det är så trångt, men alla var hjälpsamma och trevliga. Sättning igen vid rundningen och vi hittade ett fint nordligt spår ut där vi plockade mycket distans och återigen seglade om våra lokalkonkurrenter. Vet inte riktigt hur många gånger vi bytte ledningen mellan oss under racet. När någon av båtarna gjorde ett bra val gick den upp i ledning och så fort man gjorde minsta miss tappade man den. Det är riktigt kul att hela tiden ha någon likvärdig båt att kämpa mot, även om båtarna har lite olika egenskaper och sina egna starka och svaga sidor så jämnas det ut under ett sådant här långt race.


Med stolt spinnacker på väg ut mot rundningen i Norge ser vi hur båtarna framför oss har tagit ner och seglar med bara lite släpp i fock. Nu blir det förändring i vinden igen inser vi och förbereder oss på att ta ner. Nu blir det mycket åka tåg resten av racet då det inte är så många olika spår att välja på. Vi tar oss norr och öster om Tisler liksom nästan alla båtar runt om oss. De som går väster ut tjänar inget på detta när vi senare sammanstrålar utanför Ekerö. Spinnackern åker upp igen på Kosterfjorden och återigen kommer vindkanter med både vridande och ökande vindar. Ner med spinnacker och fortsätt med genua.



Efter Ulsholmskalv är det dags att sätta igen, men det är lite för brant och vi får problem. Vi kan inte bära och får göra en paniknedtagning. Med lite stukat självförtroende och småskador i spinnackern haltar vi vidare mot mål och blir lite passiva. När vi slutligen sätter spinnacker igen så inser vi att det borde gjorts tidigare. Nu är det underbar spinnackersegling mot Smögen.

Vi har bestämt oss för att kappsegla hela racet och gör en bra entré mot Smögen och kör spinnacker så långt det går. Vi seglar om två båtar på slutklämmen genom detta men tyvärr får vi se oss slagna av Anders Dahlsjö med sjutton sekunder omräknat. Vi är dock nöjda med vår segling på det stora hela. Här är vårt spår på Endomondo.

Foto: Katrin Ryrfeldt, Båtverket AB.